De taken van een Beheerder Brandmeldinstallatie: Wat doet hij?
U dient als werkgever en eigenaar van een pand te voldoen aan de wettelijke verplichtingen rondom brandveiligheid. Volgens dezelfde wet dient iedere organisatie een verantwoordelijke te hebben voor het beheer van de brandmeldinstallatie. Deze beheerder is verantwoordelijk voor de bediening en het beheer van de brandmeldinstallatie.
De taken van een Beheerder Brandmeldinstallatie bestaan uit het uitvoeren van periodieke controles, het voorkomen van valse alarmmeldingen en het bijhouden van een logboek. Daarnaast onderhoudt de beheerder brandmeldinstallatie het contact met het branddetectiebedrijf en dus ook de onderhoudsdeskundige. Daarnaast dient de Beheerder Brandmeldinstallatie in het bezit te zijn van een erkent BBMI certificaat.
Beheer aan uw brandmeldinstallatie uitbesteden
Heeft u geen erkende beheerder brandmeldinstallatie in dienst die maandelijks uw brandmeldinstallatie beheerd? Dan voldoet u niet aan de wet en zet u de veiligheid van uw personeel & bezoekers op het spel. Daarnaast riskeert u ook een boete als u een inval krijgt van de brandweer of uw iemand van uw gemeente.
Als er geen beheerder brandmeldinstallatie in dienst heeft, kunt u er ook voor kiezen om deze werkzaamheden uit te besteden. Masset Solutions heeft meerdere beheerders in dienst die zijn opgeleid als Beheerder Brandmeldinstallatie. Zij voeren maandelijks beheer uit bij diverse bedrijven door heel het land, zoals bij kantoren, kinderdagverblijven, scholen, hotels, restaurant, zorginstellingen en overige bedrijfspanden.
Maandelijkse taken Beheerder Brandmeldinstallatie
De maandelijkse taken van een beheerder brandmeldinstallatie omvatten de volgende werkzaamheden:
- Controle op de doormelding en het ontvangst van storingsmeldingen.
- Visuele controle van de brandmeldcentrale, brandmelders, nevenpanelen, brandweerpanelen en LED test.
- Controle op de doormelding en het ontvangst van een handbrandmelding en een automatische brandmelding.
- Het bijwerken van een (digitaal) logboek.
Vier/acht maandelijkse taken Beheerder Brandmeldinstallatie
Na vier en acht maanden zijn er extra taken welke de beheerder brandmeldinstallatie moet uitvoeren.
- De werking van de meldfunctie van alle meldergroepen checken op de brandmeldcentrale en/of nevenpanelen.
- De bereikbaarheid van alle handbrandmelders controleren en de visuele controle op de werking ervan.
- De vrije ruimte rond alle automatische brandmelders controleren en visuele controle op de werking ervan.
- De overeenstemming van de alarmorganisatie/BHV organisatie met de aanwezige voorzieningen en de huidige situatie controleren.
- Veranderingen in ruimtegebruik, inrichting, ventilatie of bouwconstructie in de gaten houden.
- De overeenstemming van installatietekeningen, plattegronden en blokschema’s met de huidige situatie controleren.
- Het logboek bijwerken
Risico bij het niet uitvoeren van de taken: boetes
Wat gebeurt er met uw brandmeldinstallatie wanneer de beheerder zijn taken niet met regelmaat uitvoert? De kans op vals alarm neemt toe, wat u veel geld kan kosten. Boetes voor een vals alarm kunnen oplopen van €1.000,- tot €1.500. Ook verslechtert dit de conditie van uw installatie, waardoor storingen zich voor kunnen doen. Het beheren van uw brandmeldinstallatie is daarom onmisbaar voor het optimaal functioneren ervan.
Natuurlijk kunt u één van uw medewerkers opleiden tot Opgeleid Persoon en hem daarmee verantwoordelijk maken tot Beheerder Brandmeldinstallatie. Maar u kunt er ook voor kiezen om dit beheer uit handen te geven. Zo bent u zekerder van uw zaak en de veiligheid van uw personeel.
Vraag vrijblijvend om advies
Masset Solutions is al ruim 30 jaar actief op het gebied van brandveiligheid. Met een veelzijdig team bestaande uit monteurs en beheerders, voeren wij dagelijks het beheer en onderhoud uit aan brandmeldinstallaties.
Wilt u de taken van een beheerder brandmeldinstallatie graag uit handen geven? Of bent u alleen benieuwd wat het u gaat kosten? Vul het contactformulier dan. U heeft binnen 24 uur een reactie (tijdens werkdagen). Of bel ons via 088 – 77 88 300.

Naar een 100% veilig gevoel
Offerte ontvangen
Om uw werk te kunnen verrichten is het belangrijk dat u zich veilig voelt en aan de wettelijke eisen voldoet. Masset helpt u daar graag bij.
Vrijblijvende offerteSinds 1987
30 jaar ervaring met
allerlei typen beveiliging
Eén aanspreekpunt
Volledige ontzorging op
het gebied van veiligheid
100% Gecertificeerd
Uitsluitend
gecertificeerd personeel
2881 veilige klanten
Beschermd tegen
brand en inbraak